نوشته شده توسط : رضا

   براي دسترسي سريع از لينکهاي زير استفاده کنيد:

شئ رشته
خصوصيت اين شئ
متدهاي شئ

شئ رشته يا String

شئ String يکي ديگر از شئ هاي درون ساخت جاوااسکريپت ميباشد و براي کار کردن روي متنها استفاده مي شود. رشته هاي متني عبارتند از کليه کاراکترهايي که بتوان توسط کيبورد تايپ کرد و تا زماني که اين کاراکترها بين دو علامت " " قرار بگيرند، جاوااسکريپت آنها را در شئ String ذخيره خواهد کرد.

البته شما مي توانيد يک رشته متني را بصورت خيلي ساده در يک متغير ذخيره کنيد و نيازي هم به اين شئ نداشته باشيد، مانند کد زير:

mytxt = "This is a string."

شئ String داراي خصوصيات و متدهايي است که توسط آنها مي توانيد تسلط بيشتري روي رشته هاي متني داشته باشيد.

مطابق تمام اشياء در جاوااسکريپت، ابتدا بايد اين شئ را توسط دستور new تعريف و در يک متغير ذخيره کنيد:

mytxt = new String ( "This is a string." )

خصوصيت شئ String

اين شئ داراي خصوصيت length مي باشد که اشاره به طول يک رشته دارد و توسط اين خاصيت، شما مي توانيد تعداد کاراکترهاي بکار رفته در يک رشته متني را بدست آوريد. توجه داشته باشيد که براي استفاده از خصوصيات و متدهاي اين شئ، تفاوتي نمي کند که شما به چه شکلي يک رشته را تعريف کنيد.

 اگر بخواهيم طول شئ بالا را محاسبه کنيم، بايد بصورت زير عمل کنيم:

document.write ( mytxt.length )

بعد از اجراي اين کد بايد عدد 17 در صفحه چاپ شود. ناگفته نماند که جاوااسکريپت فضاي خالي بين کلمات را هم به عنوان يک کاراکتر، محاسبه مي کند.

متدهاي شئ String

همانطور که ميدانيد براي تعريف يک متد، ابتدا شئ را نوشته سپس يک نقطه مي گذاريم و متد مورد نظر را به همراه پرانتز مي نويسيم که اگر اين متد پارامتري هم داشت بايد آنرا داخل پرانتز بنويسيم. الگوي کلي تعريف متد براي شئ String بصورت زير است:

object.methodname ( )

اکنون مي پردازيم به معرفي متدهاي اين شئ. دقت کنيد بعضي از اين متدها در مرورگر اينترنت اکسپلورر اجرا نمي شوند. فراموش نکنيد که به سورس کد مثالها هم دقت کنيد.

anchor اين متد رشته را بصورت آنکر در صفحه در مي آورد که کد اچ تي ام ال آن به اين صورت خواهد بود:

 

مثال

big متن را بصورت ضخيم و بزرگ ذخيره مي کند. مثال

blink اين متد، متن را بصورت چشمک زن در مي آورد ولي در مرورگر IE اجرا نمي شود. مثال

bold يک رشته را بصورت bold در مي آورد. مثال

charAt توسط اين متد، مي خواهيد که بطور مثال کاراکتر پنجم از يک رشته را اعلام کند. دقت کنيد که اولين کاراکتر در يک رشته شماره صفر است. مثال

charCodeAt شماره موقعيت کاراکتر در يک رشته را ميدهيد و جاوااسکريپت يونيکد آن را برميگرداند. اولين کاراکتر مانند بالا صفر ميباشد. مثال

concat دو يا چند رشته را به هم پيوند ميدهد. مثال

fixed متن چاپ شده در صفحه بصورت حروف تايپي خواهد بود. مثال

fontcolor تغيير رنگ فونتها که اسم رنگ يا کد هگز را به عنوان پارامتر در پرانتز بايد معين کنيد. مثال

fontsize تعيين سايز فونت ها که سايز را بايد در پرانتز بنويسيد. مثال

fromCharCode يونيکد را ميدهيد و جاوااسکريپت کاراکتر برميگرداند. مثال

indexOf اين متد دو پارامتر دارد که الگوي آن به صورت زير است:

StringObject.indexOf ( searchvalue, fromindex )

توسط اين متد مي توانيد يک حرف و يا يک کلمه را در داخل يک رشته جستجو کنيد که اگر يک حرف باشد شماره موقعيت آنرا در رشته برميگرداند و اگر کلمه باشد، فقط شماره موقعيت اولين کاراکتر آن کلمه را برميگرداند. اگر هم پيدا نکند عدد منفي يک را برميگرداند. حرف و کلمه مورد نظر براي جستجو را در پارامتر اول بايد معين کنيد و مشخص کردن اين پارامتر هم اجباري است و مي توانيد از جايي که جاوااسکريپت جستجو را بايد شروع کند در پارامتر دوم معين کنيد که اين پارامتر اختياري است. فراموش نکنيد که موقعيت کاراکتر اول هر رشته عدد صفر ميباشد و همچنين حروف بزرگ با حروف کوچک هم فرق دارند. مثال

italics کاراکترهاي يک رشته به صورت ايتاليک نوشته مي شوند. مثال

link براي ساختن لينک بکار مي رود. مثال

match مانند متد indexOf عمل مي کند با اين تفاوت که هر کلمه را جستجو کنيد، اگر پيدا کند همان کلمه را برميگرداند و اگر پيدا نکند مقدار null برميگرداند. مثال

replace اين متد کاراکترهايي را جستجو مي کند و به محض پيدا کردن اولين کاراکترهاي همانند، کاراکترهاي ديگري را جايگزين مي کند. اين متد داراي دو پارامتر مي باشد، در پارامتر اول کلمه يا کاراکتري که لازم است پيدا شود را مشخص مي کنيد و سپس در پارامتر دوم جايگزين آنرا تعيين مي کنيد. الگوي اين متد به صورت زير است:

Stringobject.replace( /findString/ , "newString" )

مثال

اين متد هم مانند بقيه متدها به حروف بزرگ و کوچک حساس است که اگر مي خواهيد جاوااسکريپت تفاوتي قائل نشود بايد به اين صورت عمل کنيد:

Stringobject.replace( /findString/i , "newString" )

مثال

اگر مي خواهيد کلمه يا کاراکتر را در کل رشته پيدا و جايگزين کند، بايد به صورت زير عمل کنيد:

Stringobject.replace( /findString/g , "newString" )

مثال

در صورت نياز مي توانيد از مخلوط آن دو استفاده کنيد:

Stringobject.replace( /findString/gi , "newString" )

search اين متد فقط در رشته جستجو مي کند و به محض پيدا کردن کلمه مورد نظر عدد موقعيت اولين کاراکتر آن کلمه را بر ميگرداند و اگر پيدا نکند عدد منفي يک را نمايش ميدهد. داراي يک پارامتر هست که کلمه مورد نظر براي جستجو را در آن مشخص مي کنيد و اگر هم مانند مثال بالا حرف i اضافه کنيد از بزرگي و کوچکي حروف صرفنظر مي کند.

Stringobject.search( /findString/i )

مثال

slice توسط اين متد مي توانيد يک قسمت از رشته را جدا کنيد. اين متد داراي دو پارامتر ميباشد که پارامتر اول بايد نوشته شود و در آن عدد کاراکتري را که جداسازي از آنجا بايد شروع شود را معين مي کنيد و در پارامتر دوم عدد کاراکتر پاياني را و اگر آنرا مشخص نکنيد جاوااسکريپت تا انتهاي رشته را در نظر ميگيرد.

Stringobject.slice( start, end )

مثال

small اندازه حروف کوچک مي شود. مثال

split تبديل يک رشته به آرايه. يعني بين کلمات يک رشته علامت کاما گذاشته و آنها را مانند آرگومان هاي آرايه مرتب مي کند. داراي دو پارامتر است که در پارامتر اول مدل علامت گذاري معين مي شود. اگر از "" استفاده کنيد بدون فاصله، مابين کليه کاراکترهاي رشته، کاما مي گذارد و اگر از " " با فاصله استفاده کنيد، در آن رشته بدنبال فاصله ها مي گردد و علامت گذاري ميکند يعني بين کلمات کاما مي گذارد. در پارامتر دوم هم که اختياري است مي توانيد تعداد تکرار کاما را تعيين کنيد. مثال

strike بر روي رشته خط مي کشد. مثال

sub رشته مورد نظر را پايين تر از خط نشان ميدهد. مثال

sup رشته مورد نظر را بالاتر از خط نشان ميدهد. مثال

substr تقريباً مانند متد slice عمل ميکند که در پارامتر اول عدد کاراکتر را براي شروع جداسازي معين مي کنيد ولي در پارامتر دوم تعداد انتخاب کاراکتر بعد از نقطه شروع را مشخص ميکنيد که اگر آن را ننويسيد تا انتهاي متن انتخاب خواهد شد و اگر مقادير پارامترها را منفي دهيد نقطه شروع از انتهاي رشته تعيين ميشود. مثال

toLowerCase کليه حروف انگليسي داخل يک رشته را به حروف کوچک انگليسي تبديل مي کند. مثال

toUpperCase  کليه حروف تبديل به حروف بزرگ خواهد شد. مثال

 

خب دوستان با کليه متدهاي يک رشته هم آشنا شديد. بعضي از آنها کاربرد زيادي دارند و بعضي از آنها هم شبيه به يکديگر هستند که براي راحتي کار همه آنها بيان شده است. در صفحه بعد مي پردازيم به يکي ديگر از شئ هاي درون ساخت جاوااسکريپت.



:: موضوعات مرتبط: شئ رشته يا String , ,
:: بازدید از این مطلب : 745
|
امتیاز مطلب : 80
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

   براي دسترسي سريع از لينکهاي زير استفاده کنيد:

object چيست؟
انواع object
دستور with
روش ساخت شئ
دستور prototype

در بخشهاي قبل با بعضي از object ها يا همان شئ هاي جاوااسکريپت مانند، شئ Date و آرايه ها آشنا شديد. در اين صفحه قصد داريم در مورد شئ هاي ديگر در جاوااسکريپت صحبت کنيم.

شئ جاوااسکريپت چيست؟

وظيفه شئ ها را مي توان شبيه به متغير ها دانست اما شئ ها بسيار کامل تر از متغيرها هستند چون آنها مي توانند اطلاعات بيشتري را در خود ذخيره کنند و همچنين تفاوت ديگري هم که با متغيرها دارند اينست که متغيرها بايد تعريف شوند تا جاوااسکريپت آنها را بشناسد اما بعضي از شئ ها در جاوااسکريپت ساخته و تعريف شده اند. اين شئ هاي از قبل تعريف شده را درون ساخت يا Built-in مي گويند مانند شئ Date . البته همانطور که ميدانيد بايد همين اشياء هم در ابتداي کد يکبار ديگر با دستور new تعريف شوند:

mydate = new Date ( )
name = new Array ( )

پس فراموش نکنيد که از اين دستور براي شروع يک object استفاده کنيد.

کليه شئ ها داراي خصوصيات و متدهاي شناخته شده براي جاوااسکريپت هستند که آنها را با گذاشتن يک نقطه بعد از خود شئ بکار مي بريم و مي توانيم مقادير مختلفي را براي آنها در نظر بگيريم.

انواع اشياء

به غير از شئ هاي درون ساخت Date و Array که در صفحات قبل با آنها آشنا شديد، شئ هاي درون ساخت ديگر جاوااسکريپت عبارتند از شئ String و Math و شئ هايي که مربوط به HTML DOM  مي شوند. در بخش هاي بعدي به ترتيب به توضيح هر کدام از اين اشياء خواهيم پرداخت.

دستور with

در اين دستور شما مي توانيد يک شئ را به همراه خصوصيات و متدهايش بصورت پيش فرض در اسکريپت خود تعريف کنيد. اين دستور به نوعي کد شما را راحت تر و خلاصه تر مي کند و مانند توابع فقط اسم تعيين شده را در کدها بکار مي بريد که جاوااسکريپت کليه خصوصيات و متدهاي آنرا برايش در نظر خواهد گرفت. قالب دستور with به شکل زير است:

with ( name ) {
  .... javascript code ....
}

روش ساخت يک شئ

در بالا صحبت از يک سري اشياء شد که جاوااسکريپت از قبل با آنها آشناست اما گاهي اوقات نياز هست که يک شئ را خودتان تعريف کنيد تا بهتر بتوانيد اسکريپت خود را مديريت کنيد. البته توسط دستور with هم مي توانيد اينکار را انجام دهيد، به اين صورت که اسم شئ مورد نظر را بجاي name در الگوي بالا بنويسيد و خصوصيت و متد آنرا در خطوط بعدي بين { } تعريف کنيد.

اما اگر بخواهيد يک شئ را در اسکريپت خود بسازيد نياز به دو چيز داريد، ابتدا يک تابع سازنده که به آن Constructor مي گويند و در آن نوع شئ تعيين مي شود، سپس به نمونه شئ که از آن تابع استفاده مي کند و به آن Instance  مي گويند که توسط دستور new تعريف مي شود. اين مطلب ممکن است کمي گيج کننده باشد اما به مثال زير توجه کنيد تا کاملاً به ساخت شئ توسط خودتان تسلط پيدا کنيد.

مي خواهيم يک شئ براي اتومبيل تعريف کنيم که خصوصياتي مانند اسم، رنگ و مدل را داشته باشد. براي اينکار ابتدا يک تابع بايد تعريف کنيم بنام car و خصوصيات آنرا به عنوان پارامترهايش در پرانتز بنويسيم و سپس اين پارامترها را بر اساس خصوصياتش مقداردهي مي کنيم:

function Car ( name, model, color ) {
this.name = name
this.model = model
this.color = color
}

به عبارت this دقت کنيد، اين يک دستور جاوااسکريپت است و به شئ که در حال تعريف آن هستيم، اشاره دارد و در حقيقت به مفسر جاوااسکريپت مي فهماند که اين خصوصيت شئ تعريف شده با اين مقدار است و شما بايد از اين دستور استفاده کنيد تا خصوصيت يک شئ را برايش تعريف کنيد و مقدار آنها را هم مانند بالا مشخص کنيد.

حالا بايد يک شئ جديد براي آن بسازيد که اين شئ جديد را در متغيري بنام mycar ذخيره مي کنيم:

mycar = new Car ( "Corvette", "Z06", "Red" )

اين خط کد به جاوااسکريپت مي فهماند که يک شئ بنام mycar داراي خصوصيات اسم که Corvette و مدل Z06 و رنگ Red مي باشد. شما مي توانيد هر شئ ديگر که بخواهيد با دستور new بسازيد:

thecar = new Car ( "BMW", "Z4", "Silver" )

الان مي خواهيم از شئ اول اسم ماشين و از شئ دوم رنگ را در صفحه چاپ کنيم:

document.write ( mycar.name + "
" )

document.write ( thecar.color )

 

اجراي کد

بعد از اينکه خصوصياتي براي يک شئ تعريف کرديد حالا نوبت به متدهاي شئ ساخته شده، مي رسد. در اينجا متدي که تعريف مي کنيم براي کليه ماشينها مي توانيم بکار بريم. الگوي کلي يک متد به شرح زير است:

object.methodname( ) = function_name

object شئ است که ساختيم، methodname نام متدي است که شما در نظر مي گيريد و function name هم اسم تابعي که بايد بسازيد. سپس هر کجا که لازم بود از متد استفاده کنيد ابتدا شئ و سپس با گذاشتن يک نقطه متد را به همراه پرانتز مي نويسيد که اگر اين متد پارامتري هم داشت بايد آنرا داخل پرانتز معين کنيد.

متدي که مي خواهيم براي شئ Car بسازيم را بايد ابتدا بصورت يک تابع تعريف کنيم:

function displaycar ( ) {
var result = " I like " + this.name + " " +  this.model + " with " + this.color + " color."
document.write ( result )
}

حالا با استفاده از دستور this اين تابع را به عنوان متد شئ Car تعريف مي کنيم:

function Car ( name, model, color ) {
this.name = name
this.model = model
this.color = color
this.displaycar = displaycar
}

بعد از تعريف توابع، شئ را توسط دستور new مي سازيم و متد را اجرا مي کنيم:

mycar = new Car ( "Corvette", "Z06", "Red" )
mycar.displaycar ( )

اجراي کد

دستور prototype

در طول اسکريپت شما، ممکن است به جايي برسيد که نياز داشته باشيد يک خصوصيت و يا يک متد ديگر براي شئ ساخته شده در خارج از آن توابع تعريف شود که با استفاده از دستور prototype مي توانيد آنها را تعريف کنيد. الگوي اين دستور به اين صورت مي باشد:

object.prototype.method or property = value

کليه دستورات بالا را توسط توابع و آرايه مي توانيد انجام دهيد اما تعريف کردن شئ در اسکريپت هاي طولاني بسيار راحت تر و سريع تر از نوشتن بقيه دستورات مي باشد.

در صفحات بعدي، با شئ هاي درون ساخت string ، math و همچنين شئ هاي مربوط به HTML DOM آشنا خواهيد شد.

 



:: موضوعات مرتبط: شئ رشته يا String , ,
:: برچسب‌ها: شئ ها در جاوااسکريپت , جاوااسکریپ , آموزش جاوااسکریپت , javascript , کدنویسی جاوااسکریپت ,
:: بازدید از این مطلب : 701
|
امتیاز مطلب : 86
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد